Parisuhde

Sinkut   Thaimaa   Äkkilähdöt   E-kortit   Yksityiset viestitYksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Parisuhde.fi : Lapset : Miten saada mies kasvamaan isäksi?
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti

hiiri

LähetäLähetetty: To Mar 29, 2007 9:11 pm    Viestin aihe: Miten saada mies kasvamaan isäksi? Vastaa lainaamalla viestiä

Täällä on keskusteltu paljon siitä kuinka isät eivät välitä lapsistaan. Onko täällä ketään, joka olisi vaikeuksien kautta kuitenkin kasvanut isäksi? Miehelläni on 6-vuotias tytär jota tapaamme säännöllisesti mutta kuitenkin aika harvoin eli kerran kuussa. Kaikki asiat ovat päällisin puolin hyvin, mutta mieheni ei ota vastuuta isänä eikä ole kovinkaan kiinnostunut lapsestaan. Minä ja lapsen äiti ja isovanhemmat yritämme pitää isän ja lapsen välejä kunnossa. Vielä kaikki olisi helppoa kun lapsi tarvitsee isäänsä eikä kapinoi häntä vastaan. Tietenkin lapsi huomaa alitajuisesti ettei isä välitä hänestä niin kuin pitäisi ja minua surettaa ne murheet mitä välinpitämättömyys aiheuttaa itsetunnolle. Mieheni ei ole kuitenkaan muuten tunnekylmä, mutta hän ei vain ole vieläkään valmis isäksi. Hän oli parikymppinen isäksi tullessaan ja lapsi oli yllätys. Miestäni kiusattiin koulussa ja takana on paljon ongelmia. Ennen minua hän ei ilmeisesti puhunut murheistaan paljoakaan vaan patosi kaiken sisäänsä. Nyt monen vuoden jälkeen olemme pystyneet puhumaan monista asioista, mutta isyys on aiheena hänelle niin vastenmielinen että emme pääse puhumalla puusta pitkälle. Varmasti joku ammattilainen osaisi auttaa mutta pakolla en voi häntä minnekään psykologille raahata. Lapsen takia ei olisi aikaa odottaa että hän saa ajatuksensa kymmenen vuoden päästä selviksi. Kertokaa isät miten teistä tuli isiä? Neuvoja?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti

vallu

LähetäLähetetty: Pe Mar 30, 2007 2:56 pm    Viestin aihe: miten saa miehen kasvamaan isäksi Vastaa lainaamalla viestiä

heippa!

kuuleppas ei millään jos on omat ongelmat isommat kuin lapsen minä isänä vieläkin pidän lasteni,ja lasaten lapsien etua etu sijalla vaikka ovat,jo aikuisia siis siihen isyyteen kasvoin jo lapsena 6-7 vuodesta asti
vanhemman veljen kanssa pidimme huolta kahdesta nuoremmasta sisaresta,siis olimme täysin heittellä tälläisten vanhenpien tähden siinä kasvoi minun vastuu sitä mitä
teen ja olen aikaan saanut,siis lapsia niin olen hautaan asti isä jonka työ lapset tulevat vieläkin murheneen!

mutta pieni vinkki karulle katsomaan yö elämää,ja nuorten touhuja,siellä
on 99%avio ero perheistä isällä ja äitillä ei ole aikaa,kun on niin ihanaa
usio mihen,ja usio naisen kanssa siis lasten etu on taka alalla,vaikka pitiäs olla päin vastoin!ei muuta kuin faktaa esille mitä voi seurata tulevaisuudessa siitä että lapsi on toissijainen esimerkkiä on koko mailma
täynnä tässä maassa missä asun niin on melkien joka päivistä että 14-16-
nuoret tappavat toisiaan,jos kysyy näiltä isiltä missä meni pieleen,niin kaikki tunnustavat että he teki virheen eivät olleet esikuvia pojilleen,mutta on jo myöhäistä lapset on jo eläneet monta vuotta karun ehdoilla.,ja nuoriso vankilat vain täyttyy! jos ei mies herää tämän päivän todellisuuteen että lapsi on lapsi vain muutaman vuoden.ja nyt hän tekee pohjan tasapainoisessta nuoresta,jos hän tahtoo,niin on aikaa varmasti,sillä se on myöhistä sitten kun kaikki on poskellaan,yksi kerta kuukaudessa on liian vähän vähintään joka toinen viikko kokonaan,siis on ihan vastuuton.

minulta ei olisi mikään mahti vienyt minulta päiväksikään lapsiani,vain minun ruumiin yli!
Takaisin alkuun

hiiri

LähetäLähetetty: Pe Mar 30, 2007 7:24 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin olet oikeassa että ne omat ongelmathan siinä ovat tiellä. Täytyy jatkaa niiden selvittelyä. Tiedän ettei toista voi muuttaa eikä pakottaa vasten tahtoaan. Mutta voin rakastaa ja auttaa ymmärtämään, se on hyvin paljon se. Meidän suhteessamme kumpikin on muuttunut paljon kuuden vuoden aikana enkä usko että se pysähtyy tähän. Ihmeitä tapahtuu.
Takaisin alkuun

Aiti

LähetäLähetetty: Ma Maa 09, 2009 2:45 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yksi juttu on, että minun kokemukseni mukaan isäksi ei voi tulla muuten kuin huomatessaan että on välttämätön, korvaamaton isänä. Miehet ovat konkreettisia, useimmat. Siten tämä tarkoittaa sitä, että isän pitää kokea riittävän monta kertaa se että lapsi ei pärjää jos hän ei sitä hoida, ruoki, nukuta ja suojele aivan konkreettisilta vaaroilta.

Helpointa se on, jos äiti antaa isälle tilaa olla isä jo aivan alusta saakka. Osa äideistä esimerkiksi jo pumppaa maitoaan tuttipulloon ihan siitä syystä että isä voi syöttää lasta alusta alkaen (tietysti tämä tuo äidille vapautta mutta eritoten isälle vastuuta - hän pärjää yksin lapsen kanssa ja on lapselle välttämätön). Myöhemminkin tietysti vastuu on se ykkösjuttu - se mistä kantaa vastuuta, on ihmiselle tärkeää tai tulee hänelle tärkeäksi. Siksi kummastuttaa monesti, miten ihmiset riitelevät lapsesta erotilanteissa kuin omaisuudesta - lapsen etu on että hänen tarpeisiinsa vastaamisvastuun omistavat sekä äiti että isä, ei vain toinen.

Vinkkejä kysymysten muodossa:

Onko lapsesi puoliksi tai osittain isänsä hoidossa? Siis ei vain tunteja, joiksi sinä olet pessyt lapselle vaatteet ja jopa varannut lapselle reppuun tekemistä ja eväät tai syövät pikaruokaa, vaan ihan kokonaisia viikonloppuja ja viikkoja, jopa kuukausia, niin että isä huolehtii kaiken alusta loppuun, nälästä ja väsystä virikkeiden järjestämiseen ja loukkaantumisilta suojelemiseen (kuten ettei lapsi juokse autotielle tai eksy).

Tietääkö isä lapsen asiat ja saako isä tehdä päätöksiä lapsensa asioissa? Esimerkiksi kuka päätti sen millaiseen kouluun lapsi menee, kuka käyttää lasta lääkärissä ja harrastuksissa, kuka puhuu hänen kanssaan kun joku kiusaa päiväkodissa tai kun hän tahtoisi aloittaa uuden harrastuksen.

Kiintymyssuhde perustuu vastuuseen ja valtaan. (Harva äiti alkaisi imettää naapurin lasta enää nykyään.) Jos isä kokee olevansa välttämätön, että ilman häntä lapsi ei pärjää - ei vain emotionaalisesti vaan ihan konkreettisesti - on paljon suurempi todennäiköisyys että hän ottaa paikkansa. Mutta jos isälle annetaan tai isältä odotetaan vain henkistä isyyttä, paraskaveruutta lapsensa suhteen, on se aika mahdoton tehtävä edes lapsensa äidin kanssa asuvalle isälle. Harva aikuinenmies on kenentahansa lapsen kaveri - tätä ei hyvällä edes nykyään katsottaisi- ja ei se yksi siittiö tee toista lasta erityisemmäksi kuin toista.
Takaisin alkuun

Aiti

LähetäLähetetty: Ma Maa 09, 2009 2:56 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin ja vielä täydennän että tiedän ihmisiä jotka ovat tulleet nuorina ja/tai aivan tosi lapsillisina isiksi, siis biologisesti, ja joilla tätä on seurannut todellinen kasvu vastuunottoon ja isäksi kasvamiseen. Näiden joukossa on myös sellaisia, joilla on aiemmin mennyt aika heikosti (kuten miehesi tapauksen kuvasit). Useimmista heistä on tullut aivan loistoisiä, vastuuisiä, sivusta näyttää että melkeinpä niin täydellisiä kuin voi olla, mutta [u]vasta sen jälkeen kun he ovat todella joutuneet tekemään duunia perheensä ja lapsensa eteen[/u] omia voimiaan säästämättä.

Äiti on tässä avainroolissa: [b]lapsen äidin pitää tehdä lapsen isä tarpeelliseksi[/b]. Isä itse ei voi sitä tehdä olipa kuinka loistotyyppi tahansa ja vaikka osaisi seistä päällään. Yhteiskunta tekee äidin tärkeäksi, isältä ei odoteta kollektiivisesti juuri mitään ja juuri siksi äidin pitää tehdä isä tarpeelliseksi. Siis [u]isyys ei tee ketään isäksi eikä lapsi, vaan se että äiti jättää lapsen isän vastuulle[/u], välillä aivan kokonaan.
Takaisin alkuun

hiiri

LähetäLähetetty: Ma Maa 09, 2009 8:47 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitos nimimerkille Aiti, kun vastasit. Avasit minulle uuden näkökulman asiaan. Näkökulma on ollut periaatteessa kyllä esillä mieheni ja minun keskusteluissani, mutta en ole ymmärtänyt sitä varmaankaan oikein. Tilanne on niin että mieheni on nimenomaan kokenut alusta asti ettei hänellä ole päätösvaltaa lapsen suhteen missään asiassa. Hänen omat vanhempansa ja lapsen äiti ottivat vastuun alusta alkaen. Nytkin lapsi viettää joka toisen viikonlopun isovanhemmillaan, kun me näemme lasta vain kerran kuussa. Mieheni on sanonut, että hän nimenomaan päätti jossain vaiheessa kiukuissaan ettei ota vastuuta mistään kun häntä vain syytettiin kaikesta. Eihän se tietenkään ole kypsä päätös, mutta nyt ymmärrän häntä paremmin. Vaikeassa tilanteessa hänestä tehtiin syyllinen ja isovanhemmat ja äiti osoittivat epäluottamuksensa ottamalla vallan ja vastuun lapsesta kun hän ei toiminut heti odotusten mukaan. Häntä ei ole totisesti tuettu tehtävässään tai ainakaan ymmärretty tilannetta. Isovanhemmat sanovat toisinaan että mieheni pitäisi olla kiitollinen heille kun he hoitavat hänen tehtävänsä, mutta asiassa on myös kääntöpuoli. Ehkäpä isovanhempien olisi pitänyt malttaa antaa nuoren isän opetella rauhassa ja luottaa häneen ja tukea häntä tehtävässään sen sijaan että itse (marttyyreinä) tekivät ja tekevät edelleen kaiken. Mieheni ja lapsen äidin välit olivat huonot jo ennen lapsen syntymää eikä äiti varmaan ymmärtänyt että hänen pitäisi auttaa isää kehittymään roolissaan ja että se olisi nimenomaan lapsen parhaaksi. Olen itsekin tässä asiassa anteeksipyynnön velkaa miehelleni. Itse olen ihmetelly miksi hän ei vain ota vastuuta, kun se oli minullekin helppoa häneen ja lapseen tutustuessani. Olen miettinyt mikä hänessä on vikana, mutta nyt ymmärrän paremmin. Ehkäpä tämä hieman taas auttaa eteenpäin.
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Parisuhde.fi : Lapset Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa