Parisuhde

Sinkut   Thaimaa   Äkkilähdöt   E-kortit   Yksityiset viestitYksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Parisuhde.fi : Vinkit : Miehen näkemyksiä ja ehdotuksia...
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti

jean-d

LähetäLähetetty: To Hei 16, 2009 8:58 am    Viestin aihe: Miehen näkemyksiä ja ehdotuksia... Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla heräsi muutamia ajatuksia niin naisten kuin miestenkin parisuhteen dramaturgiaan. Ne ovat hiukan erilaisia riippuen ensinnäkin kumman kannalta niitä ajattelee, miltä pohjalta suhde rakoilee, miten vakava suhteen kriisi on, ja missä vaiheessa kriisi tulee.

[b]Mies välttelee naista:[/b]
- mies alkaa kyllästyä, syitä voi olla useita (ensimmäinen lapsi tulossa, mies ahdistuu lopullisesta vapauden menettämisestä; mies joko ihastunut johonkin toiseen tai tajuaa että voisi ihastua, mutta se ei ole sallittua; henkinen epäyhteensopivuus on alkanut suurentua - kiinnostuksen kohteet ja tavoitteet alkavat eriytyvät)
- miehen kilpajuoksu vapaan seksin perässä (ylivoimaisesti yleisin syy, n. 75 %:ssa tapauksia), katso Henry Laasasen "Naisen seksuaalinen valta" [url]http://nsvalta.blogspot.co/2008/01/faq.html[/url]
- mies on aina parisuhteen romantikko, haaveilija (nainen on se joka hallitsee remontin tarvetta, ryhtymisiä, käytännön tarpeita, pakkotilanteita; mies haaveilee rakastelusta, romantiikasta, suutelemisesta, miehellä on päiväunia matkoista, urheilusta, miehisyydestä, harrastuksista, autoista)

[b]Nainen välttelee miestä:[/b]
- nainen on veikannut väärää hevosta, suhde on paljastanut miehestä kaikkea muuta kuin se millä hän myi itsensä sinulle
- naisella on uusi ihastus esim. työpaikalla, naapurissa, junassa tai bussissa (joku muu mies antaa sitä huomiota mitä oma mies ei halua tai osaa antaa)
- naisen käytännölliset (ei-romanttiset) tarpeet eivät saa vastakaikua mieheltä, mies on nahjus (nahjus-miehiä on noin 50 % kaikista, eli melkein kaikilla naisilla on nahjus sängyssään)
- nainen aistii miehellä olevan ulkopuolinen suhde (aistitaan ainakin sen mahdollisuus), naisen kannattaa aina luottaa vaistoihinsa, ne ovat pettämättömät.

[b]Yhdessä menenettyjä asioita:[/b]
- suuteleminen on yksi herkimmistä ja aidoimmista merkeistä, josta voi aistia suhteen tilan: kun suuteleminen ei ole intohimoista ja herkkää, jokahetkistä ja pitkää, on menetetty ehkä eniten
- seksi on myös merkki suhteen kunnosta: kun seksi vähenee, se on mahdollisesti vääjäämätön ennuste suhteen hiipumiselle. Minulla seksin väheneminen on aina johtanut eroon
- liian samanlaiset: mies ja nainen alkavat jollain abstraktiotasolla kilpailla ja suhde heikenee (voivat pysyä yhdessä lopun ikää, mutta tuoreuttava syrjähypyt ovat molempien hyväksymiä)
- liian erilaiset: mies ja nainen eivät lopulta täydennä toisiaan, vaan ero on väistämätön (mieluummin aikaisin kuin 40-50 vuotiaina)
- eriyttävät harrastukset (liian yksilökeskeiset harrastukset): golf - tappavin harrastus, tietokone (netti) tyydyttää romantiikan, haaveet ja päiväunet, joten naiselle ei jää mitään; liika keskittyminen autolehtiin

Parhaat keinot suhteen ylläpitämiseen alusta asti:
- hyvä ystäväpiiri molemmilla
- tyttöjen illat ja poikien illat yhteisten ystävien kesken
- yhteinen, vaativa harrastus, joka kiinnostaa molempia (ei sitten se paritanssi, joka on yliromantisoitu naisten puolella)
- yksi lapsi ei riitä suhteen (perheen) muodostamiseksi, mieluummin 2-3 lasta ainakin
- miehelle teknisiä rakentamisharrastuksia kuten puusepäntyö (kursseja kouluilla), mikroauton tekeminen lapsille, sähköjunasysyteemin raketaminen lapsille (ei itselle)
- miehelle lajityypillisiä testosteroni-harrastuksia kuten jalkapallo, jääkiekko, salibandy, triathlon, kamppailulajit, mutta ei punttien nostelu, bodaus, liika fillarointi kapealla istuimella, golf, tikanheitto…

[b]Mihin en itse usko:[/b]
- parisuhdeterapia ja perheneuvottelu tuo vain lisäaikaa ja -kärsimystä, kenties vuosia - kannattaa erota mieluummin aikaisin kuin 20 vuoden liiton jälkeen
- paritanssin aloittamiseen, se on naisten toinen romanttinen yritys yö-hepeneiden ohessa tuoreuttaa menetettyä suhdetta (lähinnä säälittävä yritys)
- yrittämiseen lasten vuoksi, tässä menettää eniten nainen, sillä hän on kiinni lasten arjessa, mies taas oppii vapauden ja käyttää sitä
- uudelleen aloittamiseen, sillä vanhoja taakkoja ei saa pois, ne tulevat ennen pitkää esiin
- tauon pitäminen ei auta naista, mies ottaa silloin etäisyyttä eli mies passivoituu suhteessa lisää, ja etsii uutta aktiivisemmin.

Olen n. 50-vuotias melkoisen monipuolisesti kokenut jätetyksi tulemiset, jättämiset, uudet alut, vanhan lämmittämisen, kumppanuuden, ihmeelliset, jopa kohtalonomaiset kohtaamiset, mies- ja naispuolisten ystävien auttamisen, teinityttären kanssa keskustelut seurustelusta, mieskurssien monivuotiset keskustelut, työpaikkaromanssit ja rakastumisen.

Olen viime vuosina toiminut pehmeällä tavalla tarjoten keskustelua ja remonttipalvelua yhtäaikaisesti [url]http://taidefilosofiamiespavelu.blogit.fi/[/url]. Olen huomannut oleellisena asiana sen, että naiselle on tärkeätä saada puhua ulkopuoliselle miehelle, luottamuksellisesti ja ilman ylimääräisiä paineita. Kynnys on erityisen matala juuri sen vuoksi, että sitoudun tekemään työtä, jonka ohessa puhutaan sen verran kuin luontevalta tuntuu.

Miehet kannattaisi lähettää mieskursseille, niitä on vuosittain aika vähäiselle määrälle, mutta ehkä juuri niille joita voidaan auttaa. Miehen yleisin ongelma on se, että hänellä ei ole ehkä ainuttakaan miesystävää, jonka kanssa voi puhua parisuhteesta, seksistä, salaisista haaveista, uskoutua syrjähypyistä ja unelmistaan. Miestä ehkä auttaisi joku entinen pitkäaikainen seurustelukumppani, jolle uskoutua luottamuksellisesti. Tämä vain on hankalaa nykyiselle naiselle, jonka kannattaisi hyväksyä asia.

Jean-D
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla

Kariina

LähetäLähetetty: La Elo 29, 2009 11:48 pm    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olette miettineet paljon parisuhteen parantamiseksi. Tuo antaa viitteen siitä, että suhteelta odotetaan paljon. Minun mielestäni suhteelta pitää vähentää odotuksia, jotta se toimisi. En itse kaipaa mieheni huomiota ja mm nukun omassa huoneessani. Jos isompaa riitaa on tullut, olen ehdottanut, että tehdään seinä taloon, ja tavataan vain kun ollaan hyvällä tuulella. Suurin osa suhteesta on toisen kunnioittamista ja liittomme on kestänyt 30 vuotta. Joskus piilotan mieheni konjakkipullot. Kun hän kysyy, missä ne on, kerron, että join pois. Oli hyvää ainetta. Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Parisuhde.fi : Vinkit Kaikki ajat ovat GMT + 2 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa